Text to Speech
Pracą Wydziału Pomocy Środowiskowej kieruje, organizuje i nadzoruje prace pracowników socjalnych oraz poszczególnych sekcji w ramach Wydziału - Kierownik Ewa Szczepańczyk.
Godziny pracy Wydziału | |
Poniedziałek | 8:00 - 16:00 |
Wtorek | 9:00 - 17:00 |
Środa | 8:00 - 16:00 |
Czwartek | 8:00 - 16:00 |
Piątek | 8:00 - 16:00 |
W Wydziale pracują następujące sekcje problemowe:
1. Sekcja do spraw usług opiekuńczych i mieszkań chronionych
Zakres działania sekcji obejmuje: pomoc dla osób wymagających konieczności zabezpieczenia usług opiekuńczych oraz umieszczania w mieszkaniach chronionych.
USŁUGI OPIEKUŃCZE W MIEJSCU ZAMIESZKANIA
Osoba samotna, niezdolna do samodzielnego funkcjonowania ze względu na wiek lub stan zdrowia, potrzebująca pomocy, której rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie są w stanie zapewnić, może zgłosić się do pracowników socjalnych Miejskiego Centrum Pomocy Społecznej w Pabianicach i zasygnalizować swój problem.
Zgłoszenia przyjmowane są w siedzibie naszego Centrum przy ul. Gdańskiej 7, pokój nr 2 przez Zespół pracowników socjalnych Wydziału Pomocy Środowiskowej ds. usług opiekuńczych codziennie w godzinach pracy Centrum
POMOC W FORMIE USŁUG OPIEKUŃCZYCH
MCPS w Pabianicach udziela pomocy w formie usług opiekuńczych zwykłych lub specjalistycznych. Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze świadczone są przez zatrudnione opiekunki lub terapeutów, w domu klienta, na terenie miasta Pabianic, na podstawie pisemnej decyzji administracyjnej. Podstawą do podjęcia decyzji jest wizyta pracownika socjalnego i przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania osoby lub rodziny albo w miejscu ich pobytu.
Do przeprowadzenia wywiadu środowiskowego wymagane są następujące dokumenty :
- ustny lub pisemny wniosek o przyznanie usług opiekuńczych,
- oryginał zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia uzasadniającego konieczność pomocy w formie usług opiekuńczych,
- dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy - do wglądu,
- kserokopia decyzji waloryzacyjnej ZUS z uwzględnioną aktualną wysokością emerytury/renty,
- inne dokumenty potwierdzające sytuację finansową rodzinną wnioskodawcy,
- w razie konieczności inne dokumenty potwierdzające trudną sytuację życiową (wskazane przez pracownika socjalnego),
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na ponoszenie odpłatności za świadczone usługi opiekuńcze,
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych (przy pierwszym wywiadzie),
- oświadczenie majątkowe.
Informacje zebrane podczas wywiadu oraz na podstawie zgromadzonych dokumentów, których prawdziwość wnioskodawca lub osoba do tego upoważniona asygnuje na druku wywiadu, stanowią podstawę do określenia zakresu i wymiaru pomocy.
RODZAJ I ZAKRES USŁUG
Usługi opiekuńcze obejmują:
- pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych (tj. zakupy, gotowanie lub dostarczanie gotowego posiłku, pranie, sprzątanie mieszkania),
- opiekę higieniczną (tj. zmiana bielizny pościelowej i osobistej, zmiana pieluchomajtek, pomoc w utrzymaniu higieny osobistej, toaleta w łóżku),
- pielęgnację zaleconą przez lekarza ( tj. zapobieganie powstawaniu odleżyn i odparzeń, realizacja recept, zmiana pozycji osoby leżącej, pomoc w dostępie do świadczeń zdrowotnych),
- zapewnienie kontaktów z otoczeniem (w miarę możliwości).
Usługi opiekuńcze należą do zadań własnych gminy.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze są to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym. Usługi opiekuńcze należą do zadań własnych gminy.
ODPŁATNOŚĆ ZA USŁUGI OPIEKUŃCZE
Koszt usługi jest zmienny i zależny od ofert, wpływających w drodze konkursu ogłaszanego corocznie przez MCPS.
Wysokość odpłatności jest naliczana zgodnie z tabelą uchwalaną przez Radę Miejską Pabianic.
Z opłat zwolniona jest osoba, której dochód nie przekroczy 100% kryterium dochodowego oraz rodzina, której średni dochód na osobę w rodzinie nie przekroczy 100% kryterium dochodowego.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek osoby uprawnionej lub pracownika socjalnego Dyrektor MCPS:
- może zwolnić w całości z ponoszonych opłat za określony czas korzystania z usług jeżeli odpłatności za usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze spowodowałoby obniżenie dochodu osoby/rodziny poniżej kryterium dochodowego.
- może zwolnić częściowo z ponoszenia odpłatności za usługi jeżeli osoba/rodzina spełnia jedno z poniższych kryteriów:
- ponosi opłatę za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej, ośrodku wsparcia lub innej placówce;
- z usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych korzysta więcej niż jedna osoba we wspólnym gospodarstwie domowym;
- pogorszenie stanu zdrowia Świadczeniobiorcy generuje wzrost kosztów jego leczenia lub konieczność zapewnienia stałej opieki i pielęgnacji;
- zdarzenie losowe w rodzinie.
2. Sekcja do spraw umieszczeń w Domach Pomocy Społecznej
Zakres działania sekcji obejmuje poradnictwo mieszkańcom Pabianic dotyczące zasad umieszczania w Domach Pomocy Społecznej, przygotowywanie dokumentacji w celu umieszczenia w Domach Pomocy Społecznej.
3. Sekcja do spraw pracy z osobami bezdomnymi
Zakres działania sekcji obejmuje udzielanie kompleksowego poradnictwa osobom bezdomnym zgłaszających się i zgłaszanych do Wydziału Pomocy Środowiskowej w tym, kierowanie osób bezdomnych do placówek dysponujących schronieniem.
4. Sekcja do spraw wspierania rodziny
Sekcja ds. Wspierania Rodziny obejmuje zasięgiem działania rodziny biologiczne, w których dzieci zostały umieszczone w instytucjonalnej lub rodzinnej pieczy zastępczej. Głównym celem jest przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania jej prawidłowych funkcji.
Działania są prowadzone w kierunku powrotu dziecka do rodziny.
Wsparcie polega w szczególności na:
- analizie sytuacji rodziny oraz przyczyn kryzysu,
- rozwijaniu umiejętności opiekuńczo – wychowawczych,
- podniesienie świadomości w zakresie funkcjonowania rodziny.
Pracownicy Sekcji nie podejmują współpracy z rodziną w sytuacji pozbawienia władzy rodzicielskiej.
W ramach sekcji prowadzona jest koordynacja pracy asystentów rodziny.
Podstawa prawna
Ustawa o Pomocy Społecznej z 12 marca 2004 roku z późniejszym zmianami.
Komu przysługuje pomoc? >>
Katalog świadczeń >>
Tryby udzielania pomocy >>
Wykaz ulic >>
Asystent rodziny >>