Dzień Trzeźwości


iSpeech.org

Dzień Trzeźwości na całym świecie obchodzony jest co roku 15 kwietnia. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) apeluje o zrezygnowanie w tym dniu z picia alkoholu i napojów alkoholowych.

Nadmierne picie alkoholu jest przyczyną wielu problemów społecznych, przestępstw, zabójstw czy też wypadków drogowych. Wiele osób pijących alkohol, mimo docierających do nich sygnałów (rodzinnych, zdrowotnych), nie zauważa problemu nadmiernego picia alkoholu.

Nie ignoruj docierających do Ciebie sygnałów, zrób sobie bilans strat i zysków związanych z piciem alkoholu. Taka analiza będzie pomocną w podjęciu decyzji o wprowadzeniu w życie planu ograniczenia picia.

Oto kilka pomocnych sposobów:

1. Zacznij od zachowania abstynencji przez jakiś czas, np. tydzień.

2. Unikaj miejsc, w których piłeś nadmiernie.

3. Unikaj osób z którym piłeś nadmiernie.

4. Idź do klubu, pubu z kimś kto Ci pomoże w ograniczeniu picia, jeżeli będzie taka potrzeba.

5. Nie siedź przy barze, usiądź w innym miejscu.

6. Nie nalewaj kolejek.

7. Weź ze sobą ograniczoną ilość pieniędzy, wcześniej poproś znajomych by Tobie nie pożyczali pieniędzy, ani nie stawiali kolejek.

8. Unikaj słonych przekąsek, wzmagają pragnienie.

9. Pij dużo wody i bezalkoholowych napojów.

10. Zmień alkohole z mocnych na słabsze.

11. Pij wolno.

12. Nie pij alkoholu na pusty żołądek.

13. Zaplanuj wcześniej ilość wypijanego alkoholu i jak skończysz idź do domu.

14. Notuj każda ilość wypijanego alkoholu.

Działania te mogą doprowadzić do zmiany wzorcu picia. Skuteczna zmiana może wymagać kilku prób. Każda stabilna zmiana wymaga czasu.

Jeśli jednak pomimo podejmowanych starań, wciąż nie udaje się zmienić wzorca picia warto skontaktować się ze specjalistą z placówek terapii uzależnień oraz zgłosić się do Punktu Konsultacyjnego do spraw Uzależnień Wydziału Profilaktyki I Wspierania Rodziny MCPS, ul. Partyzancka 31, I piętro, pokój nr 6. tel. 42 215 42 11. Spotkania po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu terminu.

Skip to content